آیا درمان با ارتودنسی ثابت درد دارد؟

مجله آموزشی و تکنولوژی | اخبار روز دنیا از تازه های تکنولوژی

آیا درمان با ارتودنسی ثابت درد دارد؟

۲۶۷ بازديد
درمان با ارتودنسی ثابت درد دارد؟
روش ارتودنسی ثابت برای درمان ناهنجاری های دندان و فک هیچ دردی ندارد اگر چه ممکن است پس از نصب براکت ها و تنظیم سیم ها کمی دچار ناراحتی شوید که این حالت بعد از مدت کوتاهی برطرف می شود.
مدت زمان درمان با ارتودنسی ثابت
مدت زمان درمان در روش ارتودنسی ثابت، بسته به پیچیدگی تنظیمات مورد نیاز برای صاف کردن دندان معمولا بین 6 تا 22 ماه زمان نیاز دارد. همچنین در این مدت نیاز است که بیمار به طور مرتب و با فواصل زمانی معین به دندانپزشک خود مراجعه کند. بعد از اتمام مراحل درمان و برداشتن براکت ها نیز باید از نگهدارنده های پلاستیکی تا مدتی استفاده شود از نتیجه بخش بودن درمان اطمینان حاصل شود.

براکت پشت دندانی
سیستم براکت پشت دندانی مشابه براکت فلزی معمولی است و در آن از نگینهای مربع شکل فلزی و سیم ارتودنسی استفاده می‌شود با این تفاوت که سیستم براکت به سطح پشتی دندان‌ها چسبانده می‌شود تا در معرض دید قرار نداشته باشد. بنابراین مهم‌ترین مزیت براکت پشت دندانی نامرئی بودن آن است. با این حال کارایی این سیستم براکت کمتر از براکت فلزی معمولی است و اغلب طول دوره درمان بیشتر می‌شود. همچنین از آنجایی که براکت در تماس مستقیم با زبان قرار می‌گیرد ممکن است برای بیمار کمی آزار دهنده باشد. تمیز کردن براکت پشت دندانی دشوارتر است چرا که در دسترس قرار ندارد. همچنین جلسه نصب سیستم براکت و جلسات تنظیم براکت بیشتر از حد معمول طول می‌کشد. بنابراین از نظر هزینه نیز گران‌تر از براکت معمولی می‌باشد.

معایب ارتودنسی سرامیکی
موادی که در ساخت براکت سرامیکی استفاده می شوند ، از مینای دندان سخت تر هستند. به همین دلیل در پایان دوره درمان و زمانی که قرار است ارتودنسی از دهان خارج شود ، ممکن است به مینای دندان آسیب وارد شود.

به همین دلیل شخصی که مسئولیت این کار را بر عهده می گیرد باید از تخصص و مهارت کافی برای انجام آن برخوردار باشد تا بتواند کمترین آسیب را به مینای دندان وارد کند. علاوه بر این ارتودنسی سرامیکی به دلیل اینکه نسبت به ارتودنسی فلزی روش تازه تری است و در آن از مواد خاصی استفاده می شود ، هزینه بیشتری را روی دست شما خواهد گذاشت.

دلیل دیگری که باعث بالاتر رفتن هزینه ارتودنسی سرامیکی می شود ، تعداد جلسات است. واضح است که هرچه تعداد جلسات موردنیاز برای انجام ارتودنسی بیشتر باشد ، هزینه بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

چون انجام این نوع ارتودنسی نسبت به فلزی به جلسات بیشتری نیاز دارد ، پس طبعا هزینه آن هم بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از معایب ارتودنسی سرامیکی این است که این نوع از ارتودنسی نیاز زیادی به مراقبت دارد. اگر به درستی از آن مراقبت نشود ، می شکند و یا لب پر خواهد شد.

مزایای ارتودنسی سرامیکی
تنها مزیت استفاده از این نوع ارتودنسی در مرتب کردن دندان‌ها، ناپیدا بودن بریس‌ها است. به‌طوری که فقط از فاصله نزدیک قابل تشخیص هستند و به همین دلیل به آن‌ها بریس‌های نامرئی هم گفته می‌شود.

معایب ارتودنسی سرامیکی
برای به دست آوردن نامرئی بودن در این روش، باید هزینه بیشتری پرداخت کرد.
بریس‌های سرامیکی نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به انواع فلزی دارند، زیرا شکننده‌تر هستند.

سایش دندان مقابل
از آنجا که سرامیک از مینای دندان محکم‌تر است، دندان‌هایی که روی براکت‌ها بسته می‌شوند یا تماس دارند، می‌توانند به آسانی ساییده شوند. از این رو، بعد از بررسی نحوه بسته شدن دندان‌های بیمار روی یکدیگر، ارتودنتیست ممکن است تصمیم بگیرد بالاخص روی دندان‌های جلویی پایین از ترس سایش دندان‌های بالا، براکت سرامیکی استفاده نکند. براکت‌های سرامیکی در صورت تماس با دندان‌های مقابل سبب سایش مینا می‌شوند.

تأثیر ارتودنسی سرامیکی نسبت به ارتودنسی متحرک سریع‌تر خواهد بود
یکی دیگر از روش‌های رایج برای اصلاح فرم دندان‌ها به طور نامحسوس، استفاده از ارتودنسی‌های متحرک است. ارتودنسی‌های متحرک برای برخی از افراد بهترین گزینه خواهند بود ولی تأثیر ارتودنسی سرامیکی سریع‌تر است چراکه 24 ساعت شبانه روز بر روی دندان شما قرار دارد. ارتودنسی‌های متحرک به مدت 20 تا 22 ساعت در روز استفاده می‌شوند و شما می‌توانید برای غذا خوردن، تمیز کردن دندان‌ها و فعالیت‌های ورزشی آن را خارج کنید.

مشکل بزرگ این ارتودنسی‌ها، خارج کردن آن‌ها و فراموشی استفاده‌ی مجدد و یا گم کردن آن‌هاست. ارتودنسی سرامیکی تقریباً نامرئی بوده ولی دوره‌ی درمانی کوتاه‌تری خواهد داشت.

در حال حاضر، در خیلی از موارد می توان به جای براکت های فلزی از براکت‌های سرامیکی استفاده نمود، هرچند که استفاده از آن‌ها در ناهنجاری های شدید و مواردی که نیاز به جراحی فک می باشد، توصیه نمی‌شود. در صورت توصیه متخصص ارتودنسی، ارتودنسی سرامیکی می‌تواند جایگزین زیبایی برای ارتودنسی فلزی باشد.

از این رو به دلایل فوق، سعی کنید در زمینه شیوه صحیح درمان ارتودنسی شفاف با متخصص ارتودنسی دندان مشورت نمایید. شما می توانید با مراجعه به مطب خانم دکتر قدیریان و بهره گیری از سال‌ها تجربه و دانش ایشان، از جدیدترین شیوه‌های درمانی برای ارتودنسی سرامیکی آگاه شوید و در خصوص این نوع از ارتودنسی دندان مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید.
مزایای درمان
مزایای درمان ارتودنسی عبارت است از:

ردیف کردن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند
اصلاح عود کردن مشکلاتی که مجدداً پس از ارتودنسی پیشین ایجاد شده است.
آسان‌تر کردن مسواک زدن و نخ کشیدن به ویژه پس از رفع مشکل به هم فشردگی و همپوشانی دندان‌ها
رفع اختلال بایت و بهبود عملکرد جویدن دندان‌ها
رفع مشکل دندان غایب
بستن فاصله بین دندانی
کاهش ساییدگی دندان‌ها که عامل آن دندان قروچه یا اختلال بایت است.
اصلاح اختلاف اندازه فک بالا و پایین از طریق ارتودنسی و گاهی جراحی فک

مراقبت بعد ازارتودنسی، نقش حیاتی در گرفتن بهترین نتیجه

بین براکت ها فاصله ی بسیار اندکی وجود دارد که باعث می شود بعد از خوردن غذا، پلاکت ها به راحتی گیر کنند که همین موضوع در طول زمان باعث پوسیدگی دندان، بیماری های لثه، افتادن لکه و نقطه های سفید روی دندان می شود. به همین دلیل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از صرف هر وعده غذایی اهمیت بسیار بالایی دارد. میزان موفقیت درمان ارتودنسی به نحوه مراقبت شما بستگی دارد. در صورتی که مراقبت های لازم را به درستی انجام داده و به مشورت های متخصص ارتودنسی به خوبی عمل کرده باشید، می توانید از موفقیت این درمان مطمئن باشید.
تفاوت‌های بین ارتودنسی بزرگسالان و ارتودنسی کودکان و نوجوانان
تفاوت اصلی بین ارتودنسی بزرگسالان و ارتودنسی کودکان و نوجوانان آن است که در جوانان، استخوان‌های فک هنوز به رشد کامل نرسیده و در حال رشد می‌باشد. در حالی که در بزرگسالان، رشد این استخوان‌ها متوقف شده است و به همین دلیل ممکن است رفع ناهنجاری‌های فک آنها فقط از طریق جراحی امکانپذیر باشد

مرجع : http://baghebibargi.blogfa.com/post/1

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.